Tuesday, March 24, 2009

PenGalaMan dAn PeriNgaTan

Suasana petang Jumaat, 19 Muharram 1430H, sungguh damai dan indah. Ana sekeluarga baru pulang dari bandar. Agak keletihan setelah membeli barang keperluan harian. Lepas solat asar,member keluarga ana buat hal masing-masing. Ana tinggal kat keluarga besar sebab tinggal bersama atuk dan nenek ana sebelah emak. Ala yang ana pernah pelajari pasal keluarga di sekolah rendah dulu. Rasanya antum semua pun belajar jugak kan. Memang lumrah manusia senang lupa. Kata Ustaz ana daripada maksud perkataan manusia tu pun jelas yang ana dan antum ni senang lupa.

Tapi, tu bukan ceritanya. Umi ana tengah buang sampah masa tu. Pergi la kat luar pintu dapur. Ana beserta member lain dengar Umi menjerit. Umi kata, apahal atuk terbaring kat luar tu. Ana ngan member pun bergegsa ke tempat kejadian. Ana cool je masa tu. Bukan apa , kalau semua nak cemas , keadaan akan rumit. Tanpa membuang masa adik ana memanggil (menjerit) mak saudara sebelah rumah. Ana kekal cool. Masa tu Umi ana dan nenek kira tahap panik dah. Ana cakap kat Umi , jangan terlalu panik, insya'Allah keadaan akan berjalan dengan baik.Waktu tu, ana aplikasi lah apa yang dipelajari dalam persatuan palang merah sekolah. Dah lima tahun kat sekolah menengah buat tugas yang sama . Sampaikan ada je orang pengsan ana adalah antara orang yang turut dipanggil. Ayah saudara ana arahkan ana dan member untuk angkat atuk ke kereta untuk dibawa ke hospital. Umi pulak, suruh bawa atuk masuk ke dalam bilik tapi memandangkan ayah saudara dah ambil kereta, teruskan saja lah.

Ana , adik dan adik saudara hanya menunggu di rumah ketika itu. Lagipun waktu tu dah senja. Ana mendapat tugas berat ketika itu, bukan kerana ana disuruh untuk menjaga adik-adik, tapi diarahkan untuk memaklumkan kepada adik-beradik umi yang berada di Brunei. Berat tu. Tapi, alhamdulillah , Allah beri ana kekuatan. Ana dapat memaklumkan kepada mereka semua bahawa atuk telah jatuh pengsan dan dihantar ke hospital. Satu sudah selesai. Belum lama selepas itu, talipon rumah berdering. Ayah saudara maklumkan bahawa Allah lebih sayangkan atuk. Sekali lagi ana diarahkan untuk memaklumkan kepada saudara lain. Dengan nada yang tersekat sekat ana kuatkan diri. Ketika itu, air mata terasa bagaikan tersangkut di dada .Mungkin ana tidak terlalu merasa ketika itu kerana selama usia membesar ana tinggal di asrama. Satu perkara yang membuatkan ana tidak begitu rapat dengan arwah atuk, arwah atuk seorang yang sangat tegas. Rasa hormat itu hadir. Ana hanya mampu melihat adik yang boleh dikatakan rapat dengan arwah mengalirkan air mata lelakinya. Mungkin usia adik saudara ana belum faham situasi ketika itu. Apa yang terpaku apabila adik saudara ana mengatakan Allah lebih sayangkan arwah, semua orang akan bertemu illahi dan yang masih tinggal harus meneruskan kehidupan.

Jenazah arwah sampai di rumah pada 7.30malam . Lebih kurang 10.00 malam jenazah siap dimandikan dan dikapankan terus disembahyangkan. Pada esok harinya, lebih kurang pukul 9.30 pagi, setelah disembahyangkan, jenazah selesai dikebumikan. Apa yang ana dan antum semua boleh ambil kesimpulan bahawa kita akan menemui Illahi pada bila masa , saat, dan ketika sahaja. Bersama kita muhasabah diri. Allah bagi ana rasa semua ini untuk bersama.


Sesungguhnya Allah menegaskan di dalam al quran seperti dalam surah al-A'raf, ayat 34:

Maksudnya:
"Maka apabila datang tempohnya (yang sudah ditetapkan), tidaklah dapat mereka dikemudiankan walau sesaat pun dan tidak pula dapat mereka didahulukan"

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com