Friday, April 10, 2009

daH tUa baRu nak BeRtaubat?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Bersyukur kepada Allah s.w.t kerana memberi peluang kepada ana untuk berkesempatan menjaga orang sakit. Walaupun hanya beberapa hari sahaja. Banyak pengalaman yang diperolehi untuk dipelajari dan diteladani. Walalupun tak berkesempatan seperti rakan lain yang berpeluang menghadiri program pendekatan kerjaya sebagai doktor. Tarikh permulaan program tersebut dengan peluang ana tu ditakdirkan sama.(hehehe . . . . dapat la juga memerhatikan apa yang berlaku dari satu saat ke satu saat keadaan di hospital,walaupun tidak secara terperinci)
Tapi, bukan itu yang ana mahu sampaikan.

Marilah wahai temanku,
Mungkin ada yang berfikir waktu remaja adalah waktu untuk bersuka ria. Tidak salah kita bersuka. Asalkan adab pergaulan dijaga. Masuk waktu, solat. Aurat dijaga serapi yang boleh.

Mungkin antum juga pernah mendengar kata "kita taubat la bila dah tua nanti"

Tapi, sedarlah wahai insan!
Ana dan antum tidak tahu apa yang akan terjadi dengan diri ini apabila usia sudah meningkat. Bila semua diredah, kesihatan pun sedar tak sedar tidak terjaga.
Tidak hairan lah apabila doktor mengesahkan diri ini berpenyakit itu dan ini.
Memang diakui bahawa pernah ana terbaca bahawa penyakit yang kita hidapi itu akan menggugurkan dosa-dosa kecil.

Bayangkan.......
Sakit yang kita hidapi itu, sakit yang menyebabkan kita tidak larat untuk menunaikan solat. Memang ada rukhsah solat untuk orang yang sakit, tapi masa kita diajar suatu ketika dahulu, kita tak pernah ambil peduli. Apa yang berlaku, kita terus tidak mengetahui. Apa yang lebih menyedihkan CUTI yang ditetapkan sendiri berlanjutan.

Jadi, marilah kita sama-sama menyediakan bekalan untuk bertemu Allah s.w.t. Tak kiralah usia kita muda atau tua. Sesungguhnya , ajal maut kita , tidak kita ketahui.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com