Saturday, May 2, 2009

seBelum KakI kU meLangkah

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Genap SeminGGu. Ana akan memasuki alam kolej. Apa yang ada di hati sukar untuk ditafsirkan. Semoga ana dan kawan-kawan berjaya hingga ke garisan penamat.

Pada pagi hari jumaat, hari pekerja, kali ketiga ana melibat kan diri dalam pemunggutan buah kelapa untuk dijual kepada pelanggan tetap arwah datuk yang kini merupakan pelanggan kami. Alhamdulillah, walaupun masa ana sekeluarga agak padat dengan perkara yang tidak dapat dielakkan, namun dengan izin Allah s.w.t , sebanyak 135 biji kelapa (tidak termasuk dengan kelapa yang pecah, mungkin dalam 25 biji , kurang atau lebih) dapat dikumpulkan.

Dalam kesibukan menjadi pemandu buah kelapa (nak mengait tapi ketinggian tidak menepati piawaian), sempat juga ana menangkap gambar sebagai kenangan. Maklumlah, lepas ni tanggungjawab yang lebih berat harus dipikul.



.... inilah kereta mewah yang dinaiki sibuah kelapa .......

....... hasil yang dapat dikumpulkan setelah menitiskan manik-manik peluh ......


....... sebahagian daripada pokok kelapa yang berada di sekita belakang rumah......



Ini saja lah yang dapat ana post untuk kali ini. Kepenatan terubat dengan meminum air kelapa yang dikupas sendiri. Ada masa lain kali ana tunjuk gambar bagaimana generasi muda menebuk kelapa. Berbeza tau !

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com