Friday, January 6, 2012

akhlak

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

6 huruf dalam satu perkataan
ada dua huruf vokal dalam perkataan tersebut

senang nak cakap
makna perkataan ni dalam hidup aku, kelakuan seseorang tu

bila orang memberi
'terima kasih' yang diungkapkan
bila terbuat salah sedikit
'minta maaf' yang terucap
senyuman tu tetap dibibir

apa perasaan korang bila jumpa dengan orang ni?
kalau aku,
hati aku sejuk
kalau waktu tu aku tengah marah
marah aku hilang
kalau waktu tu aku tengah gelisah
aku rasa tenang
kalau waktu tu aku tengah down
aku rasa kuat
ia satu tarbiyah untuk aku
dan
kenapa aku tak buat macam dia buat?

sweet sangat bila kita jumpa orang yang ada akhlak yang baik
nak tau tak
bila kita duduk dengan orang yang ada akhlak baik nie
otomatik
kita jadi baik
walau seketika
tapi kalau sebaliknya?
sama lah
tu pasal
sentiasa bersama orang yang ada akhlak yang baik
terkena juga tempiasnya
tapi, bila kita bersama dengan orang yang kurang baik akhlaknya
apa kita nak buat?
jangan lari
sebab kita kat dunia ni kena berpesan-pesan kepada kebenaran
tak banyak , sikit
tak sikit, satu perkataan pun jadi lah

sejujurnya
aku suka
dan sanggggggaaaaaaaaaaaatttttttttttttt senang
bersama orang yang ada ilmu
dan akhlak



p/s: penceramah cakap, kita ni, banyak perbetulkan kesalahan diri ke mencari kesalahan orang lain ke sibuk memperbetulkan diri orang lain?
jika sesuatu terjadi kat diri kita, ingat balik, mungkin kita pernah buat macam tu kat orang lain
perbetulkan diri sendiri :)


2 comments:

Unknown said...

okey atul. :D Hee, akhlak ku so so je la. Mun kata hati mu baik, baik la tu. Mun inda, inda la tu. Sentiasa memperbaiki diri sendiri. Dosa lampau, menanti diri bertaubat. Hari demi hari, sentiasa beristighfar dengan kekhilafan diri sendiri.

Doakan aku ya :D

peRmaTa Bertatih said...

akhlak yang baik boleh dibentuk dan dipupuk. . .siapa lah aku kan nilai2 org ..jom tani jadi orang yang ada akhlak baik. . senyuman eza itu manis. . ngee .jom tani berbuat sesuatu kerana Allah. . insyaAllah,dada akan terasa lapang . .:)

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com