Sunday, June 13, 2010

seBak daDa ini. . . .


Sebak dada ini. Mendengar kisah yang dilontarkan oleh rakan seperjuangan tentang rakan yang pernah akrab dengan diri ini. Dia sudah terlalu jauh. Siapa aku untuk menegur dia? Aku bertanggungjawab kah atas semua ini? Aku pernah jahil. Aku pernah mengalami semua itu. Bezanya, tidak lah sampai ke tahap itu. Allah sayangkan aku. Aku yakin Allah juga sayangkan dia. Apa aku boleh buat?. Aku mengaku. Aku masih dipermulaan dalam perjalanan tarbiyah. Yang kadang kala diri ini terlalu lemah. Tapi, hati ini selalu membisikkan. Tidak beriman seseorang itu selagi Allah tidak uji. Macam mana Allah uji kita? Dengan kepayahan? Dengan musibah?. Sedarlah wahai diri, nikmat itu juga satu dugaan. Allah ingin lihat sejauh mana hambanya mensyukuri apa yang di kurniakannNya kepada hambaNya. Dia hafal surah Yassin. Aku yakin masih ada keimanan walau senipis mana.



Ya Allah,

Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang,

Ampunilah segala keterlanjuran

Yang kami lakukan sama ada kami sedari atau tidak

Sesungguhnya engkau Maha Mengetahui segalanya

Hadirkan lah dalam hati kami secubit rasa kesal

Atsa segala yang telah kami lakukan

Tunjukkilah hati ini jalan yanglurus

Sinarilah hati ini dengan cahaya hidayahMu

Kami akui kejahilan kami

Kami terlalu leka

Terlalu jauh dariMu

Bantulah kami

Perkenankanlah Ya Allah……….

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com