Thursday, June 17, 2010

Tiada sesiapa terima sesiapa yang GAGAL

Aku dengar ayat ni kat satu iklan drama dalam tv. Apa maksud nya? Kalau yang bertentangan dengannya ialah sesiapa yang BERJAYA akan diterima oleh sesiapa. Lebih kurang begitu lah agaknya. Sejauh mana kebenaran nya?. Mungkin emosi aku boleh bagi jawapan. Aku tak tahu apa dah jadi dengan emosi aku. Tapi, aku boleh rasa macam tu lah. Orang tak boleh terima aku sebab aku GAGAL. Tapi, tu dorang yang kata. Bagi aku aku BERJAYA. Sejauh mana orang nak kata aku gagal biarlah. Yang sebenarnya definisi gagal dan Berjaya itu tertakluk kepada individu masing-masing. Bagi aku , aku dah Berjaya. Kalau nak diikutkan , Berjaya ni ada lagi piawaiannya. Lulus , baik , dan cemerlang. Tak kira lah. Janji aku sudah lalui semua tu. Aku lalui dengan sentias berfikir bagaimana aku nak pertingkatkan lagi kehidupan aku. Macam sebelum ni, aku selalu cakap kat diri aku sendiri. Semua itu ujian daripada Allah Taala. Nikmat ke. Musibah ke. Semua itu ujian daripada Nya. Hidup ni kalau tak ada ujian bukan lah namanya hidup. Ala, macam orang selalu kata tu. Hidup ini penuh dengan cabaran. Kat sekolah pun selalu ada ujian apatah lagi hidup ni. Nama Kementerian Pelajaran Malaysia atau kat mana negara je, tetapkan untuk melangkah ke satu tahap tu kene ada peperiksaan? Macam tu lah juga hidup. Satu satu peristiwa tu silibus. Pahit manis dalam menjalani hidup tu pelajaran.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com