Tuesday, June 28, 2011

cooking = memasak


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang


Alhamdulillah. Selawat dan salam ke atas junjugan besar Nabi Muhammad s.a.w , murabbi agung sehingga hari akhirat, serta kaum keluarga dan para sahabat.
Entry kali nie nak cerita pasal memasak.

Dulu bukan aku tak pandai memasak, cuma tak sehebat aku memasak sekarang ( ek ele minah nie . . ) aku tak suka nak tinggi diri tapi, aku memang pandai memasak. benda pertama aku masak dalam hidup nie, ialah air ( masak air) . ( normal lah tu, apaaaaaaaaaaaaaa) sabar2 jangan cemburu. Yang kedua, mee segera. Hahaha . padan muka ngkorang.

Dulu aku bukan tak pandai masak nasi, tapi tak sesedap nasi yang aku masak sekarang. Ala, memang lojik lah aku tak pandai masak nasi sebab tu aku tak kapel2. Eh! Uuupsss!! Apa aku cakap nie?. Setiap kali perhimpunan Bonda Puan Pengetua salu mention kalau tak pandai masak nasi, jangan berangan nak kapel2. Nak makan pasir apa ( dushhhh). Terima kasih kepada ibu dan bapa yang ajar. Lagi2 kat bapa aku. Tanpa tak disedari , di situ lah terdapat kebesaranNya. Sukat air guna jari telunjuk takat garisan pertama. Subahanallah . Petua terbaru, kalau nak nasi tu sedap, bubuh sedikit garam ( abg aku ajar)

Next, masak sayur. Apa2 sayur yang ngkorang nak masak masukkan dulu benda asas ( bawang merah dan putih, sapak( nya org limbang – inda ku tau tu eh apa BM nya ). Then , kalau sayur2 yang berbatang, masak batang terkebih dahulu. Kemudian daun. Jangan lama sangat. Nanti hilang keenakkan sayur.
Benda aku paling suka makan ialah PaSta! Sampai hari ni aku belum temui rasa yang sangat2 enak . maknanya aku dah sampai tahap sangat enak .(heheheheh)


Apa2 pun, dalam buku Kak Timah ( Fatimah Syarha – sekati nya ajak nunggah org gya) sambil memasak tu banyakkan berselawat dan doa kepadaNya , semuanya sedap ( berkhasiat) dan bukkannya banyak becakap lagi2 menganyam ketupat ( antara reason aku selesa bersendirian di dapur lain lah kalu suami yang temankan ( cececehh .. . .melayang) . . .kira ok lah tue)

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com